TaalPerfect verlaagt de correctiedruk bij de docent
We interviewden Fardo Dopstra, docente aan het Lauwers College over haar ervaringen met Taalperfect en waarom zij voor deze lesmethode koos.
Waarom TaalPerfect?
"Via een collega op een andere school kwam ik in contact met de lesmethode TaalPerfect. Ik was op zoek naar een manier om beter te kunnen differentiëren en leerlingen op hun eigen niveau te laten werken. TaalPerfect biedt ons die mogelijkheid. Mijn collega's en ik merkten dat onze leerlingen moeite hadden met teksten en dat dat bijvoorbeeld aan woordenschat lag. De modules woordenschat in de reguliere lesmethodes worden steeds minimaler. We zijn gaan nadenken hoe we dat gat konden dichten en WoordPerfect - onderdeel van TaalPerfect - is een van de oplossingen geworden."
Gebruiksgemak en service
"Wij werken nu zo'n drie jaar met TaalPerfect. We zijn eerst begonnen met een kleine pilot. Inmiddels werken we in Havo 3, 4, 5 en VWO 3, 4, 5, 6 met SpelPerfect, WoordPerfect en StijlPerfect. OntleedPerfect en Taalvaria gebruiken we als extra oefenmateriaal voor leerlingen die extra oefening kunnen gebruiken of voor leerlingen die alle basisstof al onder de knie hebben en toe zijn aan verdieping. Omdat we op onze school TaalPerfect gefaseerd hebben ingevoerd, zijn er collega's die al een aantal jaren met het programma werken en collega's die dat nog moeten leren. We zijn erg tevreden over de hulp die we krijgen van de helpdesk van TaalPerfect. Als er iets is, krijgen we dezelfde dag een mailtje terug. Soms wordt het probleem dat ik signaleer in een les, zelfs realtime door hen opgelost."
Inzicht in prestaties
"Leerlingen kunnen niet langer boven een boek hangen en pretenderen iets te doen. De klok tikt door en ze moeten blijven klikken. Dat vind ik positief. Ik kan ook meteen met ze in gesprek als ze zich niet inzetten: ik kan precies volgen welke opdrachten ze wanneer maken en hoe lang ze eraan besteden. Ook worden ze zich bewust van hun niveau. Voor sommige leerlingen is dat soms frustrerend. Ik heb bijvoorbeeld een leerling gehad die keihard oefende maar steeds net een fout te veel had. Als dat maanden achtereen zo is, is dat natuurlijk verre van motiverend. Ook bleek dat een groot aantal leerlingen in de havo 4 klassen vastliep in de spelling van Engelse werkwoorden."
Tijd over
"Onze examenresultaten zijn verbeterd maar of dat alleen aan TaalPerfect ligt, is nog te vroeg om te zeggen. Daarvoor zullen we meerdere cohorten moeten doorlopen. Ik vind het fijn dat er voor iedere leerling een aparte toets kan worden gegenereerd en dat de leerling direct feedback krijgt na elke oefening of toets. Het scheelt mij nakijken dat is plezierig! Het vak Nederlands heeft een hoge correctiedruk, dus dat is voor mij zeker winst. Die tijd kan ik extra tijd besteden aan extra uitleg of het maken van nieuw materiaal. Kortom: het is een goede methode om mee te differentiëren en die de correctiedruk bij de docent verlaagt."
Demoversie TaalPerfect